Ziņojums par valstij piederošo derīgo izrakteņu apsaimniekošanu – Valsts kontroles nekompetence vai apzināta kaitniecība?
07 / 01 / 2020
Zināmu rezonansi ne tikai nozares aprindās radījis Latvijas Republikas Valsts kontroles (VK) revīzijas ziņojums “Zemkopības ministrijas darbība valstij piederošo derīgo izrakteņu apsaimniekošanā”, kam sekoja skaļi virsraksti ziņu portālos un laikrakstos par it kā kūdras resursu izsaimniekošanu.
Uzreiz varu atbildēt, ka šis ziņojums ir pilnīgas blēņas –
Latvijā kūdras ieguvēji par iespēju iegūt kūdru valstij maksā
vairāk nekā Kanādas, Igaunijas vai Krievijas kūdras ieguvēji. Tie
visi ir Latvijas tiešie konkurenti kūdras substrātu tirgū
(substrāts – substance vai virsma, kurā vai uz kuras aug
organismi/augi un izmanto substrātā esošās barības vielas). Par
citu valstu praksi nav informācijas.
Šajā sakarā vēlos sniegt savu redzējumu par kūdras ieguves un
pārstrādes nozari, tās perspektīvām, kā arī paust savu viedokli par
Valsts kontroles ziņojumā paustajiem secinājumiem un
ieteikumiem.
Mani sauc Edijs Ločmels. Kūdras ieguves un substrātu ražošanas
industrijā esmu kopš 2007. gada, pārstāvot Latvijā lielāko kūdras
substrātu ražošanas uzņēmumu SIA “Pindstrup Latvia”. Gadu gaitā ir
uzkrāta pieredze, darbojoties gan Dānijas mātes kompānijas vadības
komandā, gan saistītās Krievijas kompānijas padomē. Kopš 2016. gada
darbojos arī Latvijas kūdras asociācijas padomē.
Kūdra un kūdras ieguves vēsture
Kūdras ieguves pirmsākumi meklējami Senajā Ēģiptē un Romā, taču, sākot tikai ar viduslaikiem, purvu nosusināšana un kūdras izmantošana Rietumeiropā kļuva par vērā ņemamu nodarbi. Nīderlandes inženieri 16. gadsimtā purvu nosusināšanas arodu pašu valstī bija apguvuši tik tālu, ka pasaules slavu ieguva, izveidojot ūdens novadīšanas sistēmu visam Bordo reģionam Francijā.
Latvijā kūdras ieguve sākās 17. gadsimta otrajā pusē.
Pirmsākumos tā tika izmantota kurināšanai, izolācijai un jumtu
segumiem.
20. gadsimta 60.-70. gados atklāja, ka kūdra, tai piejaucot barības
vielas un neitralizējot skābuma līmeni, ir ļoti pateicīga vide
dažādu augu un jauno stādu audzēšanai. Kopš šā brīža kurināšanā un
elektroenerģijas ražošanā izmantotās kūdras īpatsvars ik gadu
Latvijā samazinās. Dārzkopībai, tai skaitā pārtikas (tomātu, gurķu,
paprikas, visu veidu salātu, šampinjonu, melleņu, zemeņu, aveņu)
ražošanai, ik gadu Eiropā iegūst vairāk nekā 20 miljoniem m3
kūdras. Enerģētiskā kūdra tiek izmantota arvien mazāk, un valstis,
kas to dara, ir tikai dažas: Īrija, Somija, Zviedrija un
Igaunija.
Kūdra ir nogulumiezis, kas veidojies paaugstināta mitruma un
skābekļa nepietiekamības apstākļos, sadaloties augiem. Kūdras
daudzums, kas uzkrājas purvā, ir atkarīgs no to veidojošo augu
ikgadējā pieauguma un to sadalīšanās apstākļiem. Latvijā zemā tipa
iegulas visbiežāk veido grīšļu, koku un koku-grīšļu kūdra, bet
augstā tipa iegulās visizplatītākā ir sfagnu, spilvu-sfagnu un
priežu-sfagnu kūdra .
Ļoti svarīgi, aplūkojot kūdras ieguvi, ir saprast, ka tā ir ieguves
rūpniecība jeb mining industry, kam ir sava specifika, salīdzinot
ar citām nozarēm.
Dabas resursu, tai skaitā kūdras, ieguves un uzskaites
īpatnības
Mēģināšu izskaidrot ieguves rūpniecības uzskaites īpatnības saskaņā
ar starptautiski pieņemtiem (CRIRSCO jeb Committee for Mineral
Reserves International Reporting Standards) standartiem.
Pirmā un pati svarīgākā dabas resursu, tai skaitā kūdras atradņu,
īpatnība ir, ka, lai vai cik detalizēti neveiktu izpētes darbus,
noteikt precīzu atradnē esošo krājumu daudzumu ir neiespējami. Lai
to saprastu, ir jābūt kaut nelielām zināšanām ģeoloģijā, piemēram,
– kūdra nav sakrauta regulāras formas bedrē, kuras izmērus ir
iespējams izmērīt un noteikt tur esošo kūdras daudzumu; kūdras
atradnei ir neregulāras robežas. Taču tā ir mazākā bēda – kopējo
hektāru skaitu jeb virsmas apmēru noteikt nav īpaši sarežģīti.
Problēmas sākas, kad ir jānosaka kūdras slāņa biezums. Saskaņā ar
Ministru kabineta (MK) 570. noteikumiem, veicot ģeoloģisko izpēti,
zondēšanas tīkls ir 100 x 100 m (purviem līdz 300 ha) un 100 x 200
m (purviem virs 300 ha). Attiecīgi, aprēķinot kūdras daudzumu, tiek
pieņemts, ka purva dibens ir līdzena virsma. Diemžēl realitātē tā
nekad nav – kūdras purvi ir veidojušies gan ieplakās, gan arī
pauguros, kuru virsmas ir viļņainas.
Vēl viens izaicinājums, veicot kūdras krājumu aprēķinus, ir kūdras
sadalīšanās pakāpes un mitruma noteikšana, jo šie rādītāji tiešā
veidā ietekmē kūdras slāņa sēšanās līmeni, purvu nosusinot. Paraugi
tiek ņemti vēl retākā tīklā (400 x 400 m jeb viens paraugs uz 16
ha) un to testēšanas pārskatus ir jāgaida gandrīz gadu, jo Latvijā
ir tikai viena laboratorija. Jāuzsver turklāt, ka kūdru iegūst
tikai vasarā, sausos laikapstākļos pie mitruma no 35 līdz 50%, bet
dabīga, nenosusināta purva mitruma līmenis ir 95-98%.
Saskaitot visas ģeoloģiskās izpētes nenoteiktības kopā, tiek
pieņemts, ka aprēķināto krājumu daudzums ir par 20% lielāks, nekā
reāli iegūstamais kūdras apjoms.
Tie, kuru izglītība ir saistīta ar kūdras ieguvi vai ģeoloģiju, to
zina un akceptē, taču kopš neatkarības atjaunošanas valsts iestāžu
gaiteņos šīs specifiskās zināšanas ir strauji samazinājušās un
pašlaik ir tuvu nullei.
Jāuzsver, ka kūdras ieguve ir ļoti ilgs un investīciju ietilpīgs
process, tādēļ arī valsts politikai vajadzētu būt pārdomātai un
izsvērtai. Ir kaitnieciski, ka par ģeoloģijas jautājumiem spriež
cilvēki, kuriem par to zināšanu nav. Diemžēl tā top visas pēdējo
gadu ar ieguves rūpniecību (tai skaitā kūdras ieguvi) saistīto
normatīvo aktu izmaiņas.
Jebkuras vietas apguve sākas ar tās izpēti un ekonomisko
novērtējumu – vai ir izdevīgi veikt ieguves vietas sagatavošanu
izstrādei pat pie visām augstāk minētajām nenoteiktībām. Ja izpēte
un novērtējums sniedz pozitīvu rezultātu, ieguves vieta jeb karjers
tiek gatavots izstrādei. Fāzes (zemāk dotajā shēmā 1.–3.fāzes), kas
ir pirms ražošanas uzsākšanas un naudas plūsmas ģenerēšanas, var
ilgt no pieciem līdz 10 gadiem. Katras ieguves vietas dzīves ciklu
var iedalīt šādi:
Apkopojums – lai uzsāktu kūdras ieguvi, uzņēmējam piecus līdz 10
gadus jāveic dažāda veida izpētes un novērtējumi, jāsagatavo
ieguves vieta ražošanai, un tikai tad, kad tas paveikts, var reāli
uzsākt kūdras ieguvi un gūt no tā ieņēmumus.
Latvijas un tuvāko kaimiņu-konkurentu, Lietuvas un Igaunijas,
īpatnība ir tāda, ka lielākoties kūdras ieguve notiek atradnēs,
kuras izpētītas un sagatavotas ieguvei (1.–3. fāze) vēl padomju
laikā, taču šīs atradnes iet mazumā un drīz izsīks. Latvijai būtu
jāizšķiras, vai tā, balstoties uz vērtējumiem, kas veikti pēc
apšaubāmas metodikas, vēlas īstermiņa ātrus ieņēmumus no
paaugstinātām nomas maksām, bet ilgtermiņā zaudēt visu nozari ar
3000 nodarbinātajiem, galvenokārt lauku reģionos? Vai tomēr ņemt
piemēru no tādas valsts kā Kanāda – ilgtspējīgi un tālredzīgi
attīstīt šo nozari, veicinot kūdras tālāku pārstrādi šeit pat
Latvijā, tādējādi radot papildu darba vietas un pievienoto
vērtību?
Kūdras resursu apsaimniekošana Latvijā
mūsdienās
Kopš 21. gadsimta sākuma kūdras ieguves, kā arī
kūdras produktu (substrātu) ražošanas industrija ir stabili
attīstījusies. Tas gan nenotika uzreiz pēc PSRS sabrukuma, jo vēl
līdz 1996. gadam Latvijā kūdra galvenokārt tika iegūta Rīgas TEC-1
vajadzībām. Kad TEC-1 pārtrauca izmantot vietējo kurināmo, tā vietā
izvēloties importēto gāzi, kūdras ieguvējiem sākās grūti laiki.
Tikko privatizētie uzņēmumi ar izveidotu infrastruktūru, bet
novecojušu tehniku nonāca finansiāli grūtā situācijā, dažas ieguves
vietas pat tika pamestas. Pateicoties ārvalstu investīciju
pieplūdumam, kā arī vietējo kūdras ieguvēju pieredzei, industrija
pamazām atguvās. Tas notika tikai dārzkopībā izmantojamās kūdras
dēļ. Kopš 2000. gada Latvijā ir uzbūvētas ap 15 lielākas vai
mazākas kūdras fasēšanas un/vai substrātu ražošanas rūpnīcas, tai
skaitā pasaulē lielākā substrātu ražotne. Šīs ražotnes ir dažādas –
no nelieliem kūdras pirmapstrādes cehiem (sijāšana pa frakcijām un
fasēšana big-bag maisos) līdz modernām, automatizētām substrātu
ražotnēm, kurās darbs notiek trīs maiņās.
Kopš gadsimta sākuma ir notikusi daudzu kūdras ieguves uzņēmumu
īpašnieku maiņa. Jaunie īpašnieki ir veikuši uzņēmumu padziļinātas
izpētes, īpašu uzmanību pievēršot zemes nomas (ar tiesībām iegūt
kūdru) līgumu noteikumiem, jo šie zemes nomas līgumi kopā ar
ieguves licenci un kūdras ieguves lauku infrastruktūru ir investoru
galvenie intereses objekti un iegādājamo uzņēmumu galvenais aktīvs.
Tātad arī pārdoto uzņēmumu cena vislielākajā mērā ir bijusi
atkarīga no nomas noteikumiem.
Kad 2014. gadā tika veiktas izmaiņas MK noteikumos, nosakot, ka no
2015. gada AS “Latvijas valsts meži” (LVM) jāveic nomas maksas
indeksācija, līdz tā sasniegs tirgus vērtību, pirmkārt, tika radīta
situācija, ka uz noslēgtajiem nomas līgumiem ar termiņu līdz 25
gadiem nevar paļauties, un, otrkārt, tika radīts juceklis, jo
neviens nekad līdz tam nebija veicis visu kūdras atradņu nomas
maksas tirgus novērtējumu. Nebija un lielā mērā arī pašlaik - nav
zināšanu, to atzīst paši vērtētāji.
Vēlāk Latvijas Īpašumu vērtētāju asociācija pēc LVM pasūtījuma
izstrādāja nekustamo īpašumu – zemesgabalu, kuru izmantošanas
mērķis ir derīgo izrakteņu (kūdras) ieguve ar mērķi veikt iegūtā
izrakteņa pārstrādi un tālāku produkta realizāciju, tirgus nomas
maksas noteikšanas metodiku . Metodikas izstrādes un apspriešanas
laikā radās domstarpības par daudziem metodikā izmantotiem
pieņēmumiem un vērtībām.
Veicot pirmos novērtējumus, neapmierinātība no nozares puses tikai
palielinājās. Pagaidām, kamēr lielai daļai ieguves vietu nomas
maksa nav sasniegusi novērtēto “tirgus vērtību”, ir dzirdama tikai
neapmierinātība, taču pavisam drīz var sākties arī nopietnas
finansiālās problēmas. Tas attiecas arī uz izsolēs iegūtajām nomas
tiesībām. Brīdī, kad “slīkstošā kuģī ar 50 pasažieriem” (lasi – ar
50 kūdras ieguves nozarē strādājošiem uzņēmumiem) tiek iemesti
pāris “peldriņķi” (lasi – nomas tiesības kūdras ieguves vietai),
daļai uzņēmumu aizmiglojās skatiens un tika nosolītas cenas, kuras
ilgtermiņā diez vai ir adekvātas.
Vai kūdras resursi Latvijā tiek izsaimniekoti?
Salīdzinājums ar pārējām Baltijas valstīm un
Kanādu
Zemāk tabulā Nr. 1 ir salīdzināts, cik vidēji par katru iegūto
kūdras tonnu ir jāmaksā kūdras ieguvējiem Baltijas valstīs un
Kanādas provincē Ņūbransvikā (New Brunswick), kas pēc ieguves
apjomiem ir aptuveni puse no Latvijas.
Jāuzsver, ka šīs valstis ir Latvijas tiešie konkurenti globālajā
kūdras substrātu tirgū.
Tabula Nr. 1 - Valstij piekritīgo maksājumu salīdzinājums Baltijas
valstīs un Ņūbransvikā, Kanādā
1 – Zemes noma parasti ir noteikta par ha, taču te tā
pārrēķināta par tonnu, pieņemot, ka vidēji gadā no katra ha iegūst
500 m3 kūdras;
2 – Latvijā šis depozīts ieviests nesen un jāiemaksā LVM kontā līdz
kūdras atradnes izstrādes beigām – tas ir par 50% vairāk nekā
Kanādā;
3 – Aprēķināti kopējie VK revīzijas ziņojumā minētie LVM no kūdras
ieguves gūtie ienākumi 2018. gadā, izdalot ar iznomāto ha skaitu un
pieņemot, ka no 1 ha tiek iegūti 500 m3 kūdras;
4 – Aprēķināti kopējie VK revīzijas ziņojumā minētie LVM no kūdras
ieguves gūtie ienākumi 2028. gadā, kad visu nomas līgumu nomas
maksas sasniegs tirgus cenu, izdalot ar iznomāto ha skaitu un
pieņemot, ka no 1 ha tiek iegūti 500 m3 kūdras;
5 – Kanādas provincē Ņūbransvikā ir noteikta maza maksa par ha (5
CAD/ha) un divas dažādas licenču jeb royalty likmes par pārstrādātu
un nepārstrādātu kūdru, tādējādi veicinot kūdras pārstrādi pašā
provincē. 1 EUR = 1,45 CAD.
Kā redzams tabulā Nr.1, runāt par kūdras resursu izsaimniekošanu
nevar – jau 2018. gadā AS “Latvijas valsts meži” (zemes noma) un
Latvijas valsts, kā arī pašvaldību budžeti (Dabas resursu nodoklis)
ir saņēmuši otro lielāko guvumu no iegūtās kūdras šeit pieminēto
valstu starpā. Lietuvas gadījums ir īpašs, jo Lietuvas valsts ir
uzstādījusi mērķi kūdras ieguvi pārtraukt, kad tiks izstrādātas
pašlaik ražošanā esošās atradnes.
Turklāt tikai Latvijā ir izveidota absurda sistēma, ka neatkarīgi
no tā, vai kūdra ir iegūta, vai laikapstākļu dēļ to iegūt nav
izdevies, nomas maksa ir jāmaksā vienādā apmērā! Pat viduslaikos
mesli tika maksāti no tā, kas zemniekam izaudzis, bet te – valsts
ir nolēmusi “slaukt” uzņēmējus vienlīdz spēcīgi gan labos, gan
sliktos gados!
Valsts kontroles ziņojums
Kopumā ziņojums ir izstrādāts tendenciozi un secinājumi balstīti
atlasītos datos un nepareizos aprēķinos ar iepriekš uzstādītu mērķi
– cik slikti tiek apsaimniekoti dabas resursi, sevišķi kūdra! Lai
arī VK pārstāvji tikās ar Latvijas kūdras asociācijas pārstāvjiem
un VK tika izskaidrotas nozares īpatnības, taču nekas no tā nav
sadzirdēts. Apzināti vai neapzināti? Lasot ziņojumu, nepamet
sajūta, ka revidentiem nav bijusi nojausma un vēlēšanās noskaidrot,
kā kūdra tiek iegūta! Turpinājumā dažas no kliedzošākajām
aplamībām.
VK ziņojuma galvenie secinājumi
“Ministrijas rīcībā nav ticamas informācijas par tās valdījumā
esošo derīgo izrakteņu patieso vērtību, ieguves apjomiem un to
faktiskajiem atlikumiem, tādējādi neievērojot grāmatvedības
uzskaiti regulējošo normatīvo aktu prasības. Neapzinot derīgo
izrakteņu patieso vērtību, nav iespējams noteikt iespējami augstāko
cenu par iegūstamajiem derīgajiem izrakteņiem”
Iespējams, ka Latvijas valsts iestādēm uzskaites principi ir citādi
nekā uzņēmumiem un citām valstīm, taču saskaņā ar starptautiskajiem
grāmatvedības standartiem aktīvu vērtība tiek noteikta,
pamatojoties uz tā patieso vērtību, sniegto ekonomisko labumu vai
diskontēto naudas plūsmu summu. Ar brīdi, kad Latvijas valsts LVM
personā ir iznomājusi kūdras ieguves vietu komersantam ar mērķi
iegūt kūdru un kad Latvijas valsts šim nomniekam ir izsniegusi
Zemes dzīļu ieguves licenci, visas tiesības rīkoties ar pazemes
aktīvu, kūdru, tiek nodotas šim komersantam. Kūdrai tāpat kā
jebkuram dabas resursam vērtība rodas tikai, ja ir ekonomiski
pamatoti to iegūt – proti, ja ieguves vietas sagatavošanas
izmaksas, kas amortizētas visā ieguves laikā, un ja pašas ieguves
izmaksas kopā ir mazākas par cenu, par kādu tirgus dalībnieki ir
gatavi maksāt.
Tāpat Zemkopības ministrijai tiek pārmests, ka tā nezina ieguves
apjomus un atlikumus. Šis ir absurds pārmetums no VK puses, kam
būtu jārūpējas, lai valstī vairākas institūcijas neveiktu vienas un
tās pašas funkcijas, tādējādi izšķiežot budžeta līdzekļus. Pati VK
turpmāk ziņojumā atzīst, ka visu pieprasīto informāciju tā spēja
saņemt no Valsts vides dienesta (VVD), kas kontrolē kūdras ieguves
apjomus, un no valsts SIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un
meteoroloģijas centrs", kas apstiprina kūdras atradņu ģeoloģiskās
izpētes un krājumus, kā arī veic ikgadēju kūdras bilances
aprēķinu.
Visu ziņojumu caurvij izpratnes trūkums, ka – kūdrai vērtība rodas,
tikai to izrokot, nevis kamēr tā atrodas nenosusinātā kūdras
purvā.
“Ministrija, neveicot pietiekamu uzraudzību pār AS “Latvijas
valsts meži” deleģētā uzdevuma – derīgo izrakteņu apsaimniekošana –
tiesisku izpildi, nav ievērojusi Valsts pārvaldes iekārtas likumu,
jo AS “Latvijas valsts meži” kūdras ieguves nomas maksas
indeksāciju sāka trīs gadus vēlāk, nekā to paredzēja normatīvais
akts – tikai 2018. gadā”
Kā minēts iepriekš, likumdevējs pieņēma nekvalitatīvu un
neizpildāmu likumu, jo 2015. gadā nebija zināmas kūdras ieguves
vietu nomas maksu tirgus cenas. Kā var indeksēt nomas maksu, ja nav
zināms, vai tā vispār ir jāindeksē, jo nav zināma tirgus cena? Pat
pēc tam, kad tika izstrādāta metodika, vairākiem purviem nebija
iespējams noteikt nomas maksas tirgus cenu, jo nebija izejas
datu.
“2018. gada pārskatā Zemkopības ministrija iekļāva tās valdījumā
esošos derīgos izrakteņus (kūdru, smilti un smilti-granti) 3,8
miljardu euro apmērā, bet jau trīs mēnešus vēlāk ministrija šo
aktīvu vērtību samazināja 58 reizes līdz 65,7 miljoniem
euro.”
Īsti nav saprotams, kas tiek pārmests – vai tas, ka Zemkopības
ministrija ir labojusi pieļauto kļūdu un norādījusi patieso aktīvu
vērtību? Šķiet loģiski, ka aktīvi tiek norādīti to patiesajā
vērtībā jeb vērtībā, kādā ir iespējams ģenerēt naudas plūsmas
nākotnē. Vai VK ieskatā bija jānorāda sākotnēji kļūdaini norādītie
3,8 miljardi EUR? Kam ir vajadzīgi šie virtuālie un neko
neizsakošie miljardi?
“2018. gadā kūdra tika eksportēta 178 miljonu euro vērtībā,
kamēr AS “Latvijas valsts meži” ieņēmumi par kūdru bija tikai 2,47
miljoni euro.”
Šis ir visabsurdākais apgalvojums visā ziņojumā – ir salīdzināts
visas Latvijas kūdras produktu (pēc speciālām receptēm izstrādātu
substrātu) ar augstu pievienoto vērtību eksports ar ieņēmumiem no
LVM valdījumā esošajām izejvielas (kūdras) ieguvju vietu nomas
maksām. Balstoties uz šo aplamo salīdzinājumu, tiek secināts, ka
kūdra tiek “atdota par sviestmaizi”.
LVM apsaimnieko un iznomā tikai 58% kūdras ieguves vietu.
Ziņojumā tiek manipulēts ar atsevišķu purvu nomas maksu it kā
nesamērīgumu ar komersantu gūto peļņu. Turklāt tikai garāmejot
pieminēts, ka papildus nomas maksām kūdras ieguvēji maksā arī Dabas
resursu nodokli par iegūto kūdru, kas 40% apmērā nonāk valsts
budžetā un 60% apmērā – pašvaldību budžetos.
VK vispār nepiemin, ka kūdras ieguve ir cilvēkresursu ietilpīgs
process, kas nodrošina labi apmaksātas darba vietas, sevišķi
reģionos. Citviet dabas resursu ieguve un pārstrāde veicina
ekonomisko aktivitāti un tā netiek uztverta kā budžeta
papildināšanas avots tūlītējai “apēšanai”. OECD ziņojumā “The
economic significance of natural resources: key points for
reformers in Eastern Europe, Caucasus and central Asia” norāda, ka
valstu ieņēmumi no dabas resursu nodokļiem būtu izmantojami dabas
resursu pārvaldībai un dabas aizsardzībai vai arī investējami
izpētē (R&D), kas veicina inovācijas un nozares ar augstu
pievienoto vērtību.
“…ministrijai nav nākotnes redzējuma par derīgo izrakteņu
ilgtspējīgu apsaimniekošanu.”
Šim secinājumam gan varu pilnībā pievienoties. Kūdras ieguves un
pārstrādes industrija nav definēta kā nozare, tai nav vienotas
pārvaldošās valsts institūcijas. Funkcijas ir izmētātas pa vairākām
ministrijām un iestādēm:
- VARAM pakļautībā esošais Valsts vides dienests ir atbildīgs par
zemes dzīļu izpētes licenču, kā arī zemes dzīļu ieguves licenču
izsniegšanu. Tāpat VVD pārziņā ir kūdras ieguves vietu izstrādes
projektu apstiprināšana, ieguves vietu un ieguves apjomu
kontrole;
- VARAM pakļautībā esošais valsts SIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas
un meteoroloģijas centrs" veic ģeoloģisko izpēšu pārbaudi un
apstiprina aprēķinātos krājumus atradnēs, kā arī sagatavo
informāciju, lai VVD varētu izsniegt atradņu pases, ieguves limitus
un zemes dzīļu ieguves licences;
- Pati VARAM – Vides aizsardzības departamentā ir viens cilvēks,
kurš atbildīgs gan par likumdošanas izmaiņu saskaņošanu, gan par
kūdras stratēģijas jeb pamatnostādņu rakstīšanu;
- Zemkopības ministrija un LVM kā lielākie kūdras resursu atradņu
īpašnieki un iznomātāji.
Ņūbransvika, Kanāda – kūdras ieguves
stratēģija
Pētot, kā citās valstīs ir organizēta kūdras ieguves un kūdras
produktu ražošanas nozares pārvaldība, atklāju Ņūbransvikas “Dabas
resursu un Enerģijas attīstības departamenta” mājas lapu:
https://www2.gnb.ca/content/gnb/en/departments/erd/energy/content/minerals/content/Peat.html
Tajā atrodama pavisam vienkārša, taču ļoti labi saprotama kūdras
ieguves politika (Peat Mining Policy), kuras galvenais formulējums
(policy statement) ir:
- Ieguves un enerģijas departamenta politika ir – maksimāli
izmantot kūdras sniegtās priekšrocības, atbalstot kūdras pārstrādi
Ņūbransvikas provincē, un ieguves vietu pēcizmantošanas jautājumu
risināšana.
Tās pašas politikas mērķi ir:
- nodrošināt, ka dabas resursi sniedz maksimālu ieguldījumu
provinces ilgtermiņa ekonomiskās attīstības mērķu sasniegšanā,
atbalstot un stimulējot otrreizēju resursa pārstrādes attīstību,
nodrošinot eksistējošu nodarbinātības līmeni kūdras ieguvē;
- mudināt attīstīt kūdras ieguvi gan privātajās, gan valsts
zemēs;
- nodrošināt, ka, pabeidzot kūdras ieguvi, kūdras ieguves vietas
tiek atgrieztas dabīgā mitrzemju stāvoklī. Alternatīva zemes
ekonomiskā izmantošana var tikt apsvērta, ja pamata mitrzemes
funkcija tiek saglabāta;
- iekasēt pietiekamu finanšu nodrošinājumu aktīvajā kūdras ieguves
laikā, lai garantētu ieguves vietas rekultivāciju pēc ieguves
pabeigšanas.
Tālāk politikā tiek runāts par pievienotās vērtības radīšanu, jo tikai, ražojot augstas pievienotās vērtības produktus, ieguves rūpniecība kļūst stabilāka, ekonomiski pamatotāka un mazāk atkarīga no izejvielu cenu svārstībām.
Šo kūdras ieguves politikas mērķa izpildi veicina noteiktās licenču jeb royalty maksas (rakstā augstāk), ka par pārstrādātu kūdru maksa ir 60% no maksas par nepārstrādātu kūdru.
Arī Latvijai būtu jādodas šajā virzienā – nevis iekasēt milzīgas nomas maksas par hektāru neatkarīgi no tā, vai kūdra ir iegūta, vai nē, bet gan noteikt fiksētu maksu par iegūtu kūdras tonnu vai m3 Dabas resursu nodokļa veidā.
Ieteikumi dabas resursu pārvaldības uzlabošanai
Latvijā
Uzziņai:
Saskaņā ar Apvienoto Nāciju Pārtikas un lauksaimniecības
organizācijas (www.fao.org) aplēsēm sakarā ar cilvēku skaita
pieaugumu, sevišķi pilsētās, jau 2030. gadā nepieciešamība pēc
pārtikas pieaugs par 50%, salīdzinot ar šodienu. Tā kā ilgstoša,
vienveidīga monokultūru audzēšana lielā daļā pasaules
lauksaimniecības zemju ir padarījusi tās mazāk auglīgas, tad
palielinātā pārtikas pieauguma problēmu nav iespējams atrisināt
tradicionāli.
Viens no risinājumiem ir palielināt pārtikas ražošanu klimata (temperatūras un mitruma līmeņa) kontrolētās telpās jeb vienkārši – siltumnīcās. Tas nodrošina racionālāku resursu izmantošanu arī klimata pārmaiņu kontekstā, kā arī augstāku un kontrolētu ražību. Nākamais solis ir vertikālo fermu attīstība. Pašlaik tajās audzē tikai mikrosalātus un garšaugus, taču nākotnē, tehnoloģijām attīstoties, audzējamo kultūru diapazons tikai pieaugs. Piemērs ASV: https://aerofarms.com/ Piemērs Latvijā: https://greenery.lv/
Augstākminēto risinājumu nodrošināšanai ir nepieciešama augsne (growing media). Saskaņā ar Nīderlandes Vageningenas universitātes pētnieka Krisa Bloka (Chris Blok) pētījuma rezultātiem visu citu augsnes aizstājēju pašlaik pieejamais un nākotnē plānotais pieejamais apjoms ne tuvu nenodrošinās nepieciešamo pieprasījumu pārtikas audzēšanai. Līdz ar to plānotais kūdras patēriņš pasaulē 2050. gadā pieaugs no 40 miljoniem m3 līdz 80 miljoniem m3. Neatkarīgi no tā, ko darīsim mēs, eiropieši, šo kūdras daudzumu iegūs citi – visticamāk Kanādā un Krievijā. Rīkojoties tālredzīgi, atbildīgi un ilgtspējīgi, Latvija var nodrošināt un attīstīt ne tikai kūdras ieguvi un substrātu ražošanu, bet arī aktīvi piedalīties pieaugošajā pasaules pārtikas pieprasījuma apmierināšanā, attīstot augkopību.
VK ziņojumā norādīts, ka valstij trūkst ilgtermiņa redzējuma par
derīgo izrakteņu apsaimniekošanu.
Tālāk seko ieteikumi, kā nodrošināt, ka Latvija arī turpmāk būs
viena no kūdras ieguves un kūdras produktu ražošanas lielvalstīm ar
mērķi padarīt šo nozari vēl jaudīgāku:
- “Ģeoloģijas fonda”, kuru pārrauga Ekonomikas ministrija, izveide.
Tas sevī apvienotu:
o pašreizējo VVD Zemes dzīļu pārraudzības daļu ar visām tās
funkcijām;
o pašreizējo LVĢMC Zemes dzīļu daļu ar visām tās funkcijām;
o pašreizējo AS “Latvijas valsts meži” nodaļu “LVM zemes dzīles”,
kas nodarbotos ar valsts īpašumā esošo zemju apsaimniekošanu un
attiecībām ar nomniekiem;
o jaunveidojama funkcija – zemes dzīļu un dabas resursu apzināšanas
un meklēšanas nodaļa.
- Pilnībā izmainīt dabas resursu nodokļa un zemes nomas sistēmu
kūdrai. Jaunās sistēmas galvenajiem principiem jāveicina kūdras
tālāku pārstrādi Latvijā:
o minimāla, fiksēta zemes nomas maksa par ha;
o fiksēts, lielāks dabas resursu nodoklis, licences maksa jeb
royalty par neapstrādātas kūdras realizāciju;
o fiksēts, mazāks dabas resursu nodoklis, licences maksa jeb
royalty par pārstrādātas kūdras realizāciju.
- Jaundibināmā “Ģeoloģijas fonda” finansējumu nodrošināt no
augstākminētās licences maksas, kas būs pietiekošs gan pašreiz
veikto funkciju (zemes dzīļu ieguves un izpētes licencēšana,
krājumu apstiprināšana, ieguves kontrole, u.c.) nodrošināšanai, gan
dabas resursu meklēšanai un izpētei.
Skaidrs, ka šie ieteikumi ir radikāli un nav vienā dienā paveicami.
Ir vajadzīgi drosmīgi lēmumi! Būtu labi, ja, tos pieņemot,
konsultētos un ņemtu vērā speciālistu viedokli, ne tikai šauri
domājot, ar kalkulatoru sarēķinot, cik varētu iekasēt rītdien, bet
par parītdienu nedomāt vispār.
Ar cieņu
Edijs Ločmels,
SIA “Pindstrup Latvia” finanšu un administratīvais direktors,
AS “Baloži” padomes priekšsēdētājs,
Latvijas kūdras asociācijas padomes loceklis,
OOO “Pindstrup” (Krievija) padomes loceklis.
Uzziņai:
SIA “Pindstrup Latvia” ir lielākais kūdras ieguves, pārstrādes,
substrātu ražošanas un tirdzniecības uzņēmums Latvijā, kura
apsaimniekošanā, ieskaitot saistītos uzņēmumus, ir 10 kūdras
ieguves vietu. Finanšu gadā, kurš noslēdzās 2019. gada 30.
septembrī, tā apgrozījums bija 73,3 miljoni eiro, tika nodarbināti
ap 450 darbinieku (vasaras laikā – līdz 600). Uzņēmuma attīstībā
pēdējo astoņu gadu laikā investēti vairāk nekā 30 miljoni eiro, tai
skaitā vairāk nekā pieci miljoni eiro (no kuriem nedaudz virs
miljona eiro ir ES struktūrfondu līdzekļi, augstas pievienotās
vērtības investīcijas) investēti kokšķiedras rūpnīcā, kas ražo līdz
600 000 m3 kokšķiedras. Šī kokšķiedra tiek izmantota kā piedeva
gatavo substrātu ražošanā. Tā ir vienīgā šāda veida rūpnīca
Baltijā.