No 2017. gada 3. aprīļa dabasgāzes tirgū ikvienam būs iespēja brīvi izvēlēties dabasgāzes tirgotāju
29 / 07 / 2016
Atvērts dabasgāzes tirgus rada priekšnoteikumus konkurencei starp tirgotājiem, kas nodrošinās labāku pakalpojuma kvalitāti un lielākas izvēles iespējas visiem dabasgāzes lietotājiem.
Dabasgāzes tirgus atvēršana Latvijā stiprina Eiropas Savienības
vienoto dabasgāzes tirgu, tādējādi palielinot Latvijas dabasgāzes
piegādes drošību un enerģētisko neatkarību nākotnē.Ekonomikas
ministrija sadarbībā ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas
komisiju un AS "Latvijas gāze" izstrādājusi MK noteikumu projektu
"Dabasgāzes tirdzniecības un lietošanas noteikumi", kas mainīs
esošos dabasgāzes tirgus darbības principus, tas ir, no 2017. gada
3. aprīļa visiem dabasgāzes lietotājiem tiek paredzētas tiesības
brīvi izvēlēties dabasgāzes tirgotāju. Ministru kabineta noteikumu
projekts šā gada 28.jūlijā nodots starpinstitūciju saskaņošanai
Valsts sekretāru sanāksmē.
Strādājot pie jaunā dabasgāzes tirgus regulējuma, Ekonomikas
ministrijas mērķis ir dabasgāzes tirdzniecības procesu padarīt pēc
iespējas vienkāršāku un lietotājam saprotamu. Tāpēc kā efektīvākais
un lietotājam ērtākais apkalpošanas risinājums izvēlēts "tirgotāja
centriskais modelis", kurā visas darbības saistībā ar klientu
apkalpošanu nodrošina tirgotājs – viens līgums, viens rēķins un
viena informācijas nodrošināšanas un klientu apkalpošanas vieta,
bet sadales sistēmas operatora ziņā atstājot dabasgāzes sadales
sistēmas tehniskos jautājumus. Līdzīgs risinājums šobrīd tiek
īstenots elektroenerģijas tirdzniecībā un atzinīgi novērtēts no
lietotāju puses
Atgādinām, ka mājsaimniecības lietotājiem paredzēta
pakāpeniska tirgus atvēršana – t.i., arī pēc 2017.gada 3.aprīļa tie
mājsaimniecības lietotāji, kuri nevēlēsies izvēlēties citu
dabasgāzes tirgotāju, varēs turpināt saņemt dabasgāzi no esošā
tirgotāja par regulētu cenu, tādējādi kļūstot par saistītajiem
lietotājiem. Šādā gadījumā, pienākums piegādāt dabasgāzi
saistītajiem lietotājiem par regulētu cenu ir noteikts publiskajam
tirgotājam.
Savukārt komersantiem būs jāizvēlas dabasgāzes tirgotājs, ar
kuru jāslēdz dabasgāzes tirdzniecības līgums. Līdz dabasgāzes
tirdzniecības līguma noslēgšanai noteiktu laika posmu komersantiem
dabasgāzes tirdzniecību nodrošinās pēdējais garantētais piegādātājs
par noteiktu cenu.
MK noteikumu projektā detalizēti atrunāti dabasgāzes
tirgotāja, sistēmas operatora un lietotāju tiesības un pienākumi.
Noteikumi nosaka:
kārtību, kādā lietotājiem tirgo un piegādā dabasgāzi un
pārtrauc tās piegādi, dabasgāzes sistēmas drošas lietošanas
prasības, tirgotāja, publiskā tirgotāja, sistēmas operatora,
lietotāja un gazificētā objekta īpašnieka tiesības un pienākumus
dabasgāzes piegādē un lietošanā;kārtību, kādā veicami norēķini par
saņemtajiem pakalpojumiem, nokavējuma procentu apmēru, tirgotāju
maiņas kārtību un lietotāju apgādi dabasgāzes piegādes traucējumu
gadījumā;kārtību, kādā dabasgāzes piegādi saistītajiem lietotājiem
nodrošina publiskais tirgotājs;kārtību, kādā izvēlas publisko
tirgotāju;kārtību, kādā nosaka un publicē pēdējās garantētās
piegādes cenu Enerģētikas likuma 109.panta otrajā daļā minētajiem
galalietotājiem.ES tiesību akti dabasgāzes tirgus jomā paredz, ka
arī Latvijā piegādātā dabasgāze būtu jāmēra nevis pēc apjoma
(normālkubikmetros vai kubikmetros), bet gan pēc enerģētiskās
vērtības (kaloritātes), piemērojot uzskaites mērvienību -
"vatstunda". Tādējādi kā iespējamais risinājums noteikumu projektā
ir izvēlēta uzskaites rādījumu pārveidošana, izmantojot attiecīgu
koeficientu. Tas nozīmē, ka sadales sistēmas operators klienta
dabasgāzes patēriņu pārrēķinās enerģijas vienībās (kW) un gala
lietotājiem nebūs jāmaina esošie gāzes patēriņa skaitītāji. Lai
klients, saņemot rēķinu, neapmulstu, dabasgāzes patēriņš būs
norādīts gan normālkubikmetros vai kubikmetros, gan enerģijas
vienībās (kW).
Tāpat ar MK noteikumu projektu tiek noteiktas minimālās
prasības, kādas jāievēro, lai lietotāja dabasgāzes apgādes sistēmas
tiktu lietotas pareizi un neradītu avārijas draudus, apdraudot
lietotāju, sabiedrību, kā arī īpašumu. Lietotājam kā rūpīgam
saimniekam ir pienākums veikt visas nepieciešamās darbības, kas
nodrošina dabasgāzes apgādes sistēmas pareizu lietošanu visā tās
ekspluatācijas laikā.
MK noteikumu projektā kā īpašs gadījums izdalītas prasības
attiecībā uz dabasgāzes komercuzskaites mēraparātu, ja lietotājs
dabasgāzi izmanto kā degvielu autotransportam. Šāda dabasgāzes
patēriņa uzskaitei ir nepieciešams atsevišķs komercuzskaites
mēraparāts.
Detalizēti ar izsludināto MK noteikumu projektu "Dabasgāzes
tirdzniecības un lietošanas noteikumi" var iepazīties Ekonomikas
ministrijas tīmekļa
vietnē:https://www.em.gov.lv/lv/nozares_politika/energijas_tirgus_un_infrastruktura/normativo_aktu_projekti/
.
Pēc MK noteikumu projekta saskaņošanas starp visām
ieinteresētajām pusēm, par tā apstiprināšanu lems Ministru
kabinets. LETA