Pātaga izaugsmei vai ripošanai no kalna lejup?
29 / 07 / 2016
Pienākums samazināt siltumnīcas efektu radošās gāzes kļuvis par Latvijas tautsaimniecības biedu; uzskatāmi pietrūkst pozitīvu, uz attīstību virzītu argumentu
Viens no pirmajiem raksturojumiem, kad jārunā par Latviju,
daudzu mutēs ir, ka šī ir ļoti zaļa valsts, ar to domājot mūsu
lielās mežu platības, minimālo rūpniecību (kas no tautsaimniecības
attīstības viedokļa nebūt nav laba ziņa) un nelielo iedzīvotāju
blīvumu, kas neskartajai dabai atstāj plašu dzīves telpu. Taču, kad
jārunā par jaunākajiem Eiropas Savienības mērķiem siltumnīcefekta
gāzu emisiju (SEG) samazināšanā, tad aina rādās gluži pretēja un
mēs no ļoti zaļas valsts dīvainā kārtā pārvēršamies par lielu
piesārņotāju.
Šī pretruna veidojas tādējādi, ka mūsu atbildīgās
ministrijas Eiropas Komisijā vienojušās par to, ka Latvijai
jāsamazina SEG par 6%, salīdzinot ar 2005. gada līmeni. Tas vēl
nebūtu tik traki, taču jāņem vērā, ka Latvijai līdz 2020. gadam
visos sektoros, kuri nav emisiju tirdzniecības sistēmā (ETS) -
lauksaimniecībā, transportā un mazajā enerģētikā -, ES atļāva SEG
emisiju pieaugumu par 17%. Turklāt Latvijā ir ārkārtīgi augsts tā
dēvētais ārpus ETS sektoru īpatsvars kopējā SEG emisiju bilancē -
78,9%, tostarp transportam - 34%, bet lauksaimniecībai -31%. Šie
tad arī ir tie sektori, kas pēc jaunajām prasībām var nopietni
«dabūt pa mizu». Vēl viens svarīgs aspekts, par ko gan šobrīd tiek
lauzti šķēpi, ir šo emisiju aprēķināšanas metodika. Piemēram, ir
labi zināms, ka Latvija ir liela kokskaidu granulu un brikešu
eksportētāja, taču pēc jaunās metodikas var sanākt tā, ka šis dabai
draudzīgais energoresurss tiks ieskaitīts kā pozitīvs solis SEG
samazināšanā tikai tām valstīm, kas šos resursus izmantos
enerģētikā, kamēr Latvijai kā šo resursu ražotājai tas var tikt
ieskaitīts SEG bilancē pat ar mīnusa zīmi. Līdzīga matemātika var
darboties arī attiecībā uz mežiem un lauksaimniecības zemēm, kur
šķietami zaļš no metodikas viedokļa var nemaz neizrādīties zaļš,
un, ja vēl dzelzceļa infrastruktūras projekta Rail Baltica vārdā
tiks transformētas ievērojamas meža un lauksaimniecības zemju
platības, tad SEG emisijas Latvijā augs griezdamās.
Skaidrs, ka Latvija, iestādamās Eiropas Savienībā un
OECD, ir uzņēmusies arī kopīgas šo organizāciju valstu saistības un
mērķus, bet arguments, ka mēs, lūk, nevaram kaut ko izpildīt, jo
esam samērā nabadzīgi un ekonomiski neattīstīti, ir pašcieņu
nokautējošs. Tāpēc jaunie mērķi ir liels politisks un ekonomisks
izaicinājums, gan pārstāvot mūsu valsti un diskutējot par jaunajiem
nosacījumiem šajās organizācijās, gan arī pēc tam izskaidrojot tos
vietējai sabiedrībai. Attīstība bez inovācijām nenotiek, līdz ar to
valsts politikas veidotāju uzdevums ir piedāvāt tādus mehānismus,
kas šīs inovācijas veicina, vienlaikus paturot prātā, ka attīstībai
jābūt loģiskai un sabalansētai - nevar lidot kosmosā, kamēr nav vēl
paša kosmosa kuģa, toties var būt izdevīgi apvienot spēkus ar kādu,
kuram tas jau ir. LETA